1.4.12

Żyrafa

Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię. 
                            (J.Brzechwa)
      Coraz rzadziej zazdroszczę,
     coraz więcej potrafię...
                                  (Monika)

       Założenia, na których opiera się Porozumienie bez Przemocy:  
  •  Wszyscy ludzie we wszystkim co robią, próbują zaspokoić swoje potrzeby
  • Uczucia pochodzą z naszych potrzeb
  • Przyjemne uczucia wynikają z naszych zaspokojonych potrzeb,
    a nieprzyjemne, z tych niezaspokojonych
  • Wszyscy ludzie chcą współpracować, jeśli ich potrzeby zostaną zaspokojone poprzez tę współprace (a przynajmniej są brane pod uwagę w tej współpracy)
  • Aby zrozumieć siebie samych, musimy być w kontakcie z naszymi uczuciami i potrzebami
  • Aby zrozumieć innych, musimy być w kontakcie z ich uczuciami i potrzebami
  • Aby zbudować i podtrzymać kontakt, konieczne są szczerość (mówię to, co czuję i czego potrzebuję) i empatia (próbuję rozpoznać uczucia i potrzeby drugiego) 

    4 kroki w PbP:
    Obserwacja faktów
    Wyrażenie uczucia
    Wyrażenie potrzeby
    Prośba 

    4 pytania, które pomagają nam utrzymać równowagę:
    Co widzę/słyszę? / Co widzisz/słyszysz?
    Co czuję? /Co czujesz?
    Czego potrzebuję?/Czego potrzebujesz?
    Co uczyniłoby moje (twoje) życie wspanialszym dla mnie (ciebie)?

    Odpowiedzialność w PbP: 
    Jestem w pełni odpowiedzialna za swoje życie oraz za: 
  • Intencję z jaką wypowiadam moje słowa
  • Zrozumienie moich własnych myśli
  • Moje uczucia (które powstają we mnie)
  • Moje potrzeby (które mam)
  • Moje czyny (które zdecydowałam się podjąć)
Nie jestem odpowiedzialna za to:
  • Jak inni odbierają i jak rozumieją to, co mówię
  • Intencje, myśli, uczucia, potrzeby oraz czynny innych osób
źródło: książki M.Rosenberga, skrypt z kursu

1 komentarz:

  1. Anonimowy7/4/12

    wygląda na proste zasady ale próbuję i to wcale nie takie proste

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...